PKN
De Rank
 
Geloof is vertrouwen Geloof is vertrouwen


Geloof is vertrouwen dat je bij Jezus hoort en dat hij ervoor gezorgd heeft dat we bij God horen. Dat heeft hij mogelijk gemaakt door één van ons te worden en als mens te doen wat wij niet kunnen: leven naar Gods bedoeling en ons thuisbrengen bij God.

Geloof gaat niet over feiten of over regels
Waar gaat het om als je het hebt over ‘je geloof’? Veel mensen denken dan aan ‘geloven dat God bestaat’. Dat is natuurlijk wel een goed begin, maar het is niet waar het om draait. Je kunt weten dat God bestaat en je daarna niets van God aantrekken.
Anderen voegen daarom toe ‘je aan de regels van God houden’. Daar zit er ook wel iets in: het hoort wel bij het geloof. Het is alleen niet geloof in de betekenis die Jezus er aan geeft. Het is een gevolg van geloof. Als iemand belangrijk is in je leven, dan wil je proberen het die ander naar de zin te maken en ga je geen dingen doen waar die ander verdrietig van wordt. Als God belangrijk voor je is, dan wil de regels die God geeft proberen te volgen. Maar die feiten en die regels zijn niet de kern waar het om gaat bij geloven.

God wil een relatie met ons
Als we het leven zien als een tijd om zo goed mogelijk te leven, (en daarmee misschien wel de hemel te verdienen,) doen we God te kort. Want God wil geen afstandelijke wetgever zijn, maar Hij/Zij wil met ons omgaan. God wil een relatie met ons, zodat wij contact zoeken en delen wat ons bezighoudt en waar wij mee bezig zijn. God wil ons aanspreken en betrokken zijn op ons leven. Wij kunnen God eren met onze manier van leven. Niet uit angst of om iets te verdienen, maar om te laten merken dat we van God houden. Te laten merken, dat we ontdekt hebben dat God van ons houdt en dat we daar blij van worden. Laten merken dat je gelooft, betekent laten merken dat je op God vertrouwt.

Een relatie kost inspanning
Dat vertrouwen, dat geloof draagt je leven. Het geeft er vorm aan. Je denken en doen en laten wordt er door bepaald. In een relatie vertrouw je je aan elkaar toe, zoek je elkaar, maak je tijd voor elkaar.
Het kost inspanning om een relatie te laten groeien. Net zoals je je conditie kunt opbouwen en bijhouden. Of je nu jong of oud bent, in beweging blijven is nodig om op je conditie op peil te houden. Zo vraagt ook geloof om inspanning. Blijven zoeken, vragen en delen, praten en lezen, zo blijf je groeien in geloof.
Daar hebben we een Bijbel voor gekregen, de mogelijkheid van het bidden en de kerk, met aardige en minder aardige mensen die daar samen ‘het gezin van God ‘ vormen.

Leerling worden
Je zou kunnen zeggen dat het hele verhaal begint met geloven dat God bestaat. De volgende stap is dan, dat je gelooft dat hij er ook voor jou is. En dan begint het ‘grote werk’. Dan word je leerling van Jezus. Jezus heeft ons voorgedaan hoe je een relatie met God kunt opbouwen en hoe je kunt leven zoals God het graag wil.
Daarbij heb je het boek nodig dat je informatie geeft en dat je instructie geeft. De Bijbel, het boek dat verhalen vertelt van andere mensen die net als wij zoeken, proberen, fouten maken en opnieuw beginnen.

Gods liefde ook voor jou
Het boek waarin je ook telkens weer ontdekt, hoe wonderlijk veel God van je houdt en hoe ver God gaat om je dat duidelijk te maken. Die liefde waarover Johannes 3 : 16 – 17 zegt:
“Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door Hem te redden.”
Die liefde is sterker dan al het kwaad in de wereld en zelfs sterker dan de dood. Die grote liefde hebben we gevierd met Pasen.

Geloven is vertrouwen dat die liefde van God ook voor jou is.
terug
 
 
 

Inloggen

kerkdienst
datum en tijdstip 28-04-2024 om 10:00
meer details

Koffieochtend
datum en tijdstip 01-05-2024 om 10:00
meer details

kerkdienst
datum en tijdstip 05-05-2024 om 10:00
meer details

kerkdienst
datum en tijdstip 12-05-2024 om 10:00
Maaltijd van de Heermeer details

 
Gegevens "De Rank"

Kerkgebouw:
Hoofdstraat 3
6671 CB Zetten
Tel: 0488 - 45 46 42

Voorganger:
Ds. Hanja van Essen-Abarbanel
Hoofds
traat 1
6671 CB Zetten
Tel: 0488 - 42 81 97
***predikant@derankzetten.nl***

 


Laatste Nieuws


Onze kerkdienst elke zondag om 10.00 live

Activiteiten VIS: Gele boekje

De Rank is aangesloten bij een team van vertrouwenspersonen


Disclaimer

Voor onze uitzendingen via Kerkdienst gemist doen we ons best om eventuele rechthebbenden van beeld en geluid te achterhalen. Als iemand meent rechten te hebben, dan kan hij of zij zich melden door een mail te sturen aan onze scriba. Het mailadres vindt u op de pagina 'Contact en verhuur zalen'.

 
 
   
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.